علائم گرفتگی لوله مویی یخچال

علائم گرفتگی لوله مویی یخچال

علائم گرفتگی لوله مویی یخچال

یخچال یکی از لوازم خانگی ضروری برای خنک سازی مواد غذایی می ‌باشد. این وسیله توسط عایق حرارتی که در اطراف خود دارد می ‌تواند از خروج سرما به بیرون از خود جلوگیری کند. شما قادرید هر نوع مواد غذایی، دارویی و خوراکی هایی که برای جلوگیری از فاسد شدن به سرما نیاز دارند، را در آن نگه داری کنید. بنابراین در هنگام خرابی آن لازم است که سریعاً برای تعمیر به یک فرد متخصص در این زمینه اطلاع دهید، تا از خراب شدن مواد غذایی داخل آن و به بار آمدن هزینه های سنگین جلوگیری کنید.

یکی از قطعه‌ های مهم در یخچال لوله مویی نام دارد. این لوله از مس تشکیل شده است و وظیفه آن کنترل گاز یخچال برای ورود به اپراتور می‌ باشد. طولی که برای این لوله در نظر می ‌گیرند بسیار زیاد است و اگر قطر و طول آن را به درستی مشخص نکنند، این قطعه نمی ‌تواند گاز موجود در خود را کاهش دهد. بنابراین اضافه بودن گاز در لوله سبب یخ زدگی آن می‌ شود.

حتی زمانی که شما یخچالتان را به یک فرد بی‌ تجربه برای تعمیر می ‌سپارید با تزریق زیاد گاز به لوله به آن آسیب وارد می کند و باعث ایجاد برفک در پشت یخچال می گردد. در نتیجه عملکرد یخچال دچار اختلال می شود. آشنایی بیشتر با لوله و علائمی که هنگام گرفتگی آن ظاهر می شوند از مواردی هستند که من قصد دارم در این مقاله به آن ها بپردازم.

آشنایی بیشتر با لوله مویی یخچال

لوله مویی یخچال همان طور که از اسمش پیدا است دارای قطر کم و نازک می‌ باشد. اما این لوله طویل بوده و برای یخچال‌ ها و سیستم‌ های سرمایشی که نمی ‌توانند به خوبی فضای داخل خود را خنک کنند کاربرد فراوانی دارد. چرا که این لوله قادر است گازی که از سمت کمپرسور خارج می ‌شود را منبسط کند و با فشار پایین ‌تری به اپراتور منتقل نماید. معمولا قطری که برای این لوله در نظر می‌ گیرند از ۸/. میلی ‌متر تا ۲ میلی متر تغییر می یابد. اما طول آن  به ۴۰۰ سانتی‌ متر هم می‌ رسد.

 اگر این لوله‌ ها دچار آسیب و خرابی شوند، نمی ‌توان آن ها را تعمیر کرد بلکه باید با یک قطعه جدید تر آن را جایگزین نمایید. برای تعویض لوله مویی یخچال خود می ‌توانید به شرکت ویستا مهر سپاهان که تولید کننده لوله مویی یخچال در نجف آباد اصفهان هستند مراجعه کنید.

معرفی علائم گرفتگی لوله مویی یخچال

زمانی که لوله مویی یخچال دچار گرفتگی شود علائمی را از خود نشان می ‌دهد که به راحتی می ‌توان به گرفتگی آن پی برد. در ادامه به چند مورد از این نشانه‌ ها اشاره می کنم:

_ گاهی اوقات در پشت یخچال برفک هایی تشکیل می ‌شوند که نشان دهنده گرفتگی لوله‌ های مویی می ‌باشند. علاوه بر آن اگر عملکرد یخچال شما با مشکل روبرو شده باشد و دیگر از آن سرمایی تولید نگردد، می ‌تواند ناشی از مسدود شدن لوله های مویی آن باشد. در این صورت هیچ گازی به یخچال برای خنک کردن آن وارد نمی گردد.

_ از علائم دیگر آن می توان به عملکرد اشتباه اپراتور و خنک نشدن آن اشاره کرد. چنان چه کندانسور گرم شود و یا اپراتور یخچال به صورت مداوم فعالیت نماید، بدان معناست که لوله مویی پشت آن دچار گرفتگی شده است. در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا شما بایستی برای تعمیر یخچال اقدامات لازم را انجام دهید. گاهی ممکن است علائم با هم دیگر مشاهده شوند، که باید توسط یک تعمیرکار خبره گاز یخچال یا لوله آن تعویض گردد یا این که هر دو عوض شوند.

_ وجود آب و یخ زدگی در دیواره ها و کف کشو های یخچال، یخ نزدن فریزر، خارج شدن بوی بد از یخچال، زود خراب شدن مواد غذایی موجود در داخل یخچال از موارد دیگری هستند که از گرفتگی لوله‌ های مویی خبر می دهند.

چرا لوله مویی برفک می‌ زند؟

یکی از اقدامات رایجی که برای اکثر یخچال های خانگی اتفاق می ‌افتد یخ زدگی لوله می‌ باشد. یکی از علت ‌های آن می‌ تواند به خاطر رسوب جرم و گرفتگی آن باشد. در این صورت تعمیرکار باید گاز یخچال را عوض کند و علاوه بر آن نیز یک لوله مویی جدید را جایگزین قبلی کند. گاهی به خاطر نامناسب بودن اندازه لوله با نوع گازی که برای یخچال استفاده می شود و یا به خاطر نفوذ رطوبت به داخل آن یخ زدگی و برفک بر روی آن ایجاد می گردد.

در زمان مشاهده برفک بر روی لوله های مویی چه اقداماتی باید انجام داد؟

در زمان مشاهده ی برفک بر روی لوله های مویی بایستی در قدم اول جریان برق را از آن جدا کنید. این کار باعث می‌ شود که از ورود آسیب ‌های بیشتر به یخچال جلوگیری نمایید. در مرحله بعدی تمامی مواد غذایی و کشو های یخچال را بیرون بیاورید، تا سبک گردد. بعد از آن به دنبال لوله مویی یخچال بگردید. اکثر موارد در فریزر می ‌باشد. در قدم بعدی با استفاده از یک میله باریک سوراخ تخلیه ناودان را باز کنید. چرا که ممکن است دچار گرفتگی شده باشد.

 در قدم بعد برفک‌ های موجود بر روی لوله نائودان را توسط آب جوش ذوب کنید. استفاده از آب جوش و نمک یا جوش شیرین نیز در این مرحله می ‌تواند کمک فراوانی به از بین بردن برفک ‌ها کند. در مرحله آخر با استفاده از یک دستمال فضای داخلی یخچال را خشک نمایید. سپس کشو ها و مواد غذایی خارج کرده از آن را مجدد به داخل آن بر گردانید و در نهایت آن را به برق بزنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از علت ‌ها و علائم مختلف گرفتگی لوله یخچال صحبت شد. موارد مختلفی از جمله: مواد غذایی، برفک، جرم گرفتگی و غیره می ‌توانند لوله مویی را خراب کنند و باعث گرفتگی آن شوند. در چنین شرایطی بهتر است که برای رفع این مشکل از یک تعمیرکار خبره کمک بگیرید، تا علت اصلی آن را پیدا کرده و قبل از آسیب رسیدن به یخچال آن را رفع نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *