عوامل موثر در انتخاب لوله مویی

عوامل موثر در انتخاب لوله مویی

عوامل موثر در انتخاب لوله مویی

امروزه به دلیل گرمای هوا به ویژه در فصل تابستان استفاده از سیستم های برودتی همچون کولر های گازی بسیار رواج پیدا کرده است. این سیستم های برودتی از قطعاتی ساخته شده اند که هر یک وظیفه ای را جهت نتیجه نهایی مطلوب و خنک کردن فضا بر عهده دارند. از جمله قطعات بسیار مهم در سیستم های برودتی لوله های مویی می باشند که نقش مهمی را در دریافت عملکرد مطلوب از سیستم بر عهده دارد. بر این اساس در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه مهم آشنا نموده و به شما کمک نماییم تا بتوانید به صورت درست و اصولی لوله مویی مورد انتظار خود را انتخاب نمایید. در ادامه با ما همراه باشید.

لوله مویی یا اکسپنشن کولر گازی

لوله مویی یا اکسپنشن کولر گازی قطعه ای است که در سیستم های برودتی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار ظاهری این قطعه به این صورت می باشد که لوله ای است با قطر بسیار کم در حد چند میلی متر و با طول بسیار زیاد در حد چند متر که به دلیل طول زیاد معمولا از آن به صورت مارپیچ استفاده شده و در سیکل برودتی وظیفه افت فشار در مبرد را بر عهده دارد. در واقع می توان گفت قطر کم و ناچیز و طول زیاد لوله مویی باعث می شود که مقاومت اصطکاک در آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه در هنگام عبور مبرد از لوله مویی شاهد افت فشار در آن باشیم.

شما می بایست در هنگام خرید لوله مویی به این نکته دقت داشته باشید که برخی از لوله های مویی بر روی خود برچسب آبی و برخی برچسب قرمز دارند که که این تفاوت رنگ به دلیل تفاوت در محل استفاده از آن ها می باشد. در واقع لوله های مویی با برچسب قرمز به طور معمول در سیستم های تبرید بالای صفر مورد استفاده قرار می گیرند این در حالی است که لوله مویی با برچسب آبی در سیستم تبرید زیر صفر استفاده می شود.

روش کار لوله مویی

سیکل های برودتی به این صورت فعالیت می نمایند که مبرد در داخل اواپرتور می بایست تبخیر شود و با توجه به آن که عمل تبخیر نیاز به گرما دارد ، مبرد به جذب حرارت از سیالات اطراف اواپراتور می پردازد و در نتیجه تبخیر شده و به بخار تبدیل می شود. اما مسئله اینجاست که ما نیاز داریم مبرد در دمای پایین به بخار تبدیل شود و در نتیجه می بایست فشار کاهش پیدا کند. که این کاهش فشار به کمک لوله مویی به دلیل قطر کم و طول زیاد آن انجام می گیرد.

محاسبه لوله مویی

از جمله مهم ترین ویژگی های لوله مویی که می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد آن داشته باشد، طول و قطر قطعه می باشد که از جمله مهم ترین عوامل موثر در انتخاب لوله مویی برای خریداران می باشد. یک اشتباه کوچک و انتخاب نادرست هر یک از این عوامل می تواند سیستم برودتی را تحت تاثیر قرار داده و و کارایی آن را با مشکل مواجه سازد. این در حالی است که با یک انتخاب درست و هوشمندانه و طول و قطر مناسب لوله مویی شما می توانید با افت فشار در مبرد از کارایی مورد انتظار خود از سیستم برودتی لذت ببرید.

اما شاید برای شما نیز این سوال وجود داشته باشد که چگونه می توانید قطر و طول مناسب لوله مویی خود را انتخاب کنید. در این خصوص باید گفت شما می توانید به راحتی با روش های مختلف از جمله استفاده از جدول و یا نرم افزار مربوطه قطر و طول مناسب لوله مویی خود را محاسبه نمایید. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته خواهد شد.

محاسبه لوله مویی به کمک جدول

همان طور که گفته شد انتخاب قطر و طول لوله مویی برای سیستم های برودتی بسیار حائز اهمیت می باشد که یکی از ساده ترین روش ها برای انتخاب درست استفاده از جدولی است که معمولا تولیدکنندگان لوله هایی مویی آن را در کنار تولید محصولات خود ارائه می دهند. شما می توانید به راحتی به کمک این جدول طول و قطر مناسب لوله خود را انتخاب نمایید چرا که در این جداول با توجه به ظرفیت کمپرسور طول و قطر مناسب لوله مشخص شده است.

محاسبه لوله مویی به کمک نرم افزار

از جمله روش های دیگری که می توان به کمک آن طول و قطر لوله مویی مناسب خود را مشخص کنید نرم افزار هایی است که توسط شرکت های مختلف ارائه شده است و شما تنها کافی است موارد خواسته شده را در جدول مربوطه مانند نوع مبرد، ظرفیت کمپرسور و… وارد نمایید و درنتیجه طول و قطر لوله مناسب خود را بدست آورید.

اهمیت شارژ کافی مبرد

شارژ کافی و مناسب مبرد در سیستم های برودتی و سرمایشی دارای لوله مویی  بسیار حائز اهمیت می باشد. این بدین دلیل است که کاهش و یا افزایش شارژ مبرد می تواند کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. شارژ بیش از حد و زیاد مبرد می تواند به سیستم آسیب برساند علت این موضوع آن است که مبرد به صورت مایع به کمپرسور وارد می شود و هیچ یک از قطعات همچون آکومولاتور هم نمی تواند مانع از ورود این مایع به داخل سیستم شود. و به صورت بالعکس نیز شارژ کم مبرد با اثر گذاری بر سیستم، کاهش راندمان آن را رقم خواهد زد.

نتیجه گیری

بر اساس موارد گفته شده لوله های مویی از جمله اجزا مهم و تاثیر گذار در سیستم های برودتی بوده که انتخاب درست آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. طول و قطر لوله مویی از جمله تاثیرگذارترین موارد در سیستم های سرمایشی بوده که می توان به راحتی و با استفاده از روش های گوناگون آن را تشخیص داده و انتخابی درست داشت. علاوه بر این عوامل جنس لوله و شرکت تولید کننده آن نیز در کیفیت و نتیجه نهایی بسیار اثر گذار بوده و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

گروه صنعتی ویستا مهر سپاهان به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز تولید کننده لوله مویی کولر گازی شناخته شده است که شما می توانید بهترین و با کیفیت ترین لوله مویی های موجود در بازار را با خیالی آسوده از این مجموعه خریداری نموده و از نتیجه مطلوب سیستم برودتی خود لذت ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *